E-fakturowanie w Niemczech
Zachowaj zgodność z przepisami - obowiązkowe e-fakturowanie
już tu jest
Umów się na spotkanie
Obowiązkowe e-fakturowanie w Niemczech
Od 1 stycznia 2025 r. wszystkie firmy zarejestrowane do VAT w Niemczech muszą być przygotowane na odbieranie ustrukturyzowanych e-faktur w transakcjach B2B.
Następnie, od 1 stycznia 2027 r. wystawianie e-faktur stanie się obowiązkowe dla dużych przedsiębiorstw (o rocznych obrotach ≥ 800 000 EUR), a od 1 stycznia 2028 r. – dla wszystkich firm.
Nowe przepisy są częścią ustawy „Wachstumschancengesetz” (ustawa o szansach wzrostu). Akceptowane będą wyłącznie ustrukturyzowane e-faktury zgodne z normą EN 16931 (takie jak XRechnung lub ZUGFeRD). Faktury w formacie PDF nie będą już uznawane za e-faktury.
Nasze rozwiązanie zapewnia pełną integrację z niemieckim ekosystemem e-fakturowania, dzięki czemu Twoje dokumenty będą w pełni zgodne z lokalnymi wymaganiami prawnymi i technicznymi. Dostosujemy Twój system finansowo-księgowy, abyś mógł działać na rynku niemieckim bezpiecznie i bez zakłóceń.

Przewodnik po e-fakturowaniu
Poruszanie się po przepisach dotyczących Krajowego Systemu e-Fakturowania może być wyzwaniem, ale z odpowiednią wiedzą zgodność staje się łatwa. Nasz kompleksowy eBook na temat e-fakturowania w Polsce i na świecie zawiera wszystko, czego potrzebujesz, aby wdrożyć płynne e-fakturowanie, zapewnić zgodność i zoptymalizować procesy finansowe.
Standardy e-fakturowania w Niemczech
W przeciwieństwie do polskiego KSeF, Niemcy nie korzystają z jednej centralnej platformy e-fakturowania.
Zamiast tego niemiecki model jest zdecentralizowany i oparty na znormalizowanych formatach, które zapewniają automatyczne przetwarzanie i zgodność z wymogami UE (EN 16931).
Dwa główne formaty to:
- XRechnung - oficjalny standard dla ustrukturyzowanych e-faktur w Niemczech, obowiązkowy zwłaszcza dla transakcji B2G i w pełni zgodny z normą EN 16931.
- ZUGFeRD - format hybrydowy łączący warstwę wizualną PDF z osadzonymi danymi XML. Może być stosowany do faktur B2B, jeśli spełnia wymagania normy EN 16931.
Ponadto wiele firm korzysta z sieci Peppol do bezpiecznej i automatycznej wymiany faktur ze swoimi partnerami biznesowymi.


-
Redukcja kosztów operacyjnych nawet o 25%
Automatyzacja procesów i wyeliminowanie potrzeby stosowania lokalnych rozwiązań znacznie obniża koszty operacyjne.
-
Skrócenie czasu wdrożenia o 40%
Gotowe integracje i sprawdzony proces wdrażania pozwalają na szybkie uruchomienie platformy bez długotrwałych projektów informatycznych.
-
Eliminacja błędów ludzkich do 90%
Automatyczne przetwarzanie danych zmniejsza ryzyko błędów i przyspiesza przepływ pracy.
-
Pełna zgodność z PEPPOL, KSeF, ZATCA, ANAF i innymi systemami
Platforma automatycznie dostosowuje się do lokalnych przepisów w każdym kraju, zapewniając ciągłość działania.
-
Gotowość do ekspansji i zmian regulacyjnych
Pojedyncza, skalowalna platforma oznacza pełną elastyczność w ekspansji na nowe rynki bez barier technicznych.
Wysyłasz faktury i dokumenty do administracji i partnerów biznesowych w Europie bezpośrednio przez PEPPOL, bez dodatkowych integracji.
Zgodność z unijnymi standardami bezpieczeństwa i interoperacyjności (w tym eIDAS i RODO).
Mniej wyjątków, większa automatyzacja - wszystkie kraje PEPPOL (np. Niemcy, Francja, Skandynawia, Beneluks) "rozumieją" dokumenty przesyłane tą drogą.
Spokój ducha dla dyrektorów finansowych i księgowości - ponieważ dokumenty są wysyłane za pośrednictwem zaufanego, kontrolowanego kanału, który jest zgodny z przepisami UE.
Gotowi na KSeF? Jesteśmy.
Nie pozwól, aby zgodność z przepisami Cię spowolniła. Pozwól nam zająć się złożonością KSeF, podczas gdy Ty skupisz się na rozwoju.
Często zadawane pytania (FAQ)
-
Czy podmioty zagraniczne zarejestrowane jako podatnicy VAT w Polsce również będą zobowiązane do wystawiania e-faktur?
Tak. Uchwalona ustawa nie nakłada żadnych ograniczeń podmiotowych w zakresie możliwości wystawiania e-faktur. Na chwilę obecną nic nie wskazuje na to, aby obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych, który obowiązuje od 2023 r., nie miał obowiązywać powszechnie.
-
Czy wszystkie faktury sprzedaży będą musiały być wystawiane jako e-faktury, czy tylko te dla kontrahentów krajowych?
Tak. Uchwalone prawo nie nakłada żadnych ograniczeń w tym zakresie. -
Czy możliwe będzie wysyłanie faktur (pojedynczo lub zbiorczo) bez korzystania z API, za pośrednictwem interfejsu dostępnego dla pracowników?
Do tej pory Ministerstwo Finansów opublikowało jedynie dokumentację dotyczącą sposobu komunikacji z Krajowym Systemem e-Fakturowania (KSeF) za pomocą API. Oznacza to, że podatnicy muszą posiadać własne oprogramowanie zdolne do korzystania z tego API. Planowane jest jednak uruchomienie platformy KSeF do wystawiania, przeglądania i pobierania faktur, a także aktualizacja narzędzia e-Mikrofirma, które pozwoli użytkownikom na ręczne generowanie e-faktur. -
Czy wystawca faktury będzie mógł pobrać obraz faktury z KSeF, aby go wydrukować lub wysłać kontrahentowi pocztą elektroniczną?
Jeśli odbiorca nie zaakceptował w pełni otrzymywania faktur za pośrednictwem KSeF, faktura musi zostać wysłana za pośrednictwem alternatywnej uzgodnionej metody, takiej jak e-mail. W takim przypadku prawdopodobnie konieczne będzie wysłanie faktury bezpośrednio z systemu wystawcy.
Na tym etapie nie ma szczegółowych specyfikacji technicznych dotyczących sposobu pobierania faktur z KSeF. -
W jaki sposób załączniki do faktur, takie jak raporty zużycia energii lub protokoły, będą dostarczane wykonawcom?
Obecny ustrukturyzowany format faktury nie pozwala na dołączanie załączników do e-faktur. W rezultacie wszelkie niezbędne załączniki będą musiały być przesyłane poza systemem, w oparciu o ustalenia z poszczególnymi kontrahentami. -
Czy można wydłużyć okres przechowywania faktur, a jeśli nie, to w jaki sposób należy je przechowywać po upływie 10 lat?
Nie. Faktury ustrukturyzowane będą przechowywane w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) przez okres 10 lat. Jeżeli przepisy prawa będą wymagały od podatnika przechowywania faktur po upływie tego okresu, będzie on musiał zapewnić ich przechowywanie we własnym zakresie.
Dodatkowo konieczne będzie zagwarantowanie autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktur.

Opinia eksperta
W cyfryzacji nie chodzi już o wybór - chodzi o szybkość i skalę. A dobrze dobrana technologia może zmienić przeszkodę w przewagę. Dlatego od samego początku należy myśleć globalnie. Nawet jeśli obecnie działasz tylko na jednym rynku, sytuacja może się szybko zmienić. Przepisy ewoluują, rynki się otwierają - a dobre przygotowanie na starcie pozwala uniknąć chaosu i kosztownych poprawek w przyszłości.